Trykk på bildene for større format

fredag 3. mai 2013

Rapssommerfugl

 Denne larva fant jeg på ruccolasalaten min den 13.august i fjor. Den ble da lagt i en boks sammen med vertsplanten.
6 dager senere hadde den forpuppet seg. Da legger jeg oppi en fuktig papirbit. Denne holder jeg fuktig gjennom hele vinteren, slik at puppa ikke tørker ut.
 Så hopper vi til dagens dato. Jeg lurte på om jeg hadde blitt småskrullete i går da jeg la meg. Det skal sies at jeg hadde feber og var pjusk, men jeg skjønte lite da jeg hørte rare flakselyder over hodet på meg. Etter noen undersøkelser, så jeg at det var hektisk aktivitet i boksen som sto i hylla. Da jeg åpnet den, var det en Rapssommerfugl (Pieris napi) som virket klar for sommeren. Siden snøen hadde lagt seg igjen, så slapp jeg den ut i kjellerstua i påvente av en varmere dag i dag.
 I dag slapp jeg den ut. Vet ikke om den satte pris på det ufyselige maiværet, men krysser fingrene for at den får oppleve en god sommer ;)

1 kommentar:

  1. Så spennende. Dette kan du. Flotte bilder også. Det er bra at du sørger for at det blir noen sommerfugler i år også. Med disse temperaturene ser det ut som vi må la insektene få være innendørs. Håper rapssommerfuglen overlever.
    Hilsen Kari

    SvarSlett