Trykk på bildene for større format

torsdag 30. august 2012

Marihøner

Ofte når jeg spør folk hva en marihøne er, så får jeg svaret: et rødt insekt med svarte prikker. Dette er jo ikke et galt svar, men bare en liten del av svaret. Jeg har samlet sammen noen av mine bilder av marihøner som er funnet her på Frei. Dette er bare 7 av 54 arter som finnes i Norge. Bildene er av ymse kvalitet, tatt med forskjellige kamera over flere år.
 
Syvprikket marihøne (Coccinella septempuncgtata) - En av de jeg ser oftest.
 
Toprikket marihøne (Adalia bipunctata)
 Også toprikket marihøne.

Tiprikket marihøne (Adalia decempunctata)

Stripet marihøne (Myzia oblongoguttata)

Fjortenprikket marihøne (Calvia quatuordecimguttata)

Aphidecta obliterata (Denne har ikke norsk navn)

Jeg mener dette er en Hippodamia septemmaculata, men har en pågående diskusjon om dette. Endrer om jeg får nye opplysninger. 
 
Soppmarihøne-Endomychus coccineus

Helt til slutt tar jeg med et bilde av larven til en marihøne. Tror det er larven til toprikket marihøne.


1 kommentar:

  1. Kjempefine bilder av marihøner, Marit, og så mange forskjellige sorter. Har knapt sett en marihøne her i år.

    SvarSlett